петък, 16 май 2014 г.

Робърт У. Чеймбърс "Кралят в жълто"

...

Да си призная не знаех кой е Робърт У. Чеймбърс и не съм много запозната с хорър литературата като цяло. Винаги съм смятала, че законодателя на този жанр е Лъвкрафт, но той всъщност идва на сцената след Робърт Чеймбърс. Между двамата има доста прилики и който е чел Лъфкрафт ще се ориентира бързо в обстановката.

"Кралят в жълто" е сборник с разкази, в които по един или друг начин се появява въпросния крал, но няма разказ, озаглавен точно така. Първият разказ е "Реставраторът на репутации" и поне за мен е най-хубавия. Действието се развива в Ню Йорк, около 1920 г., а г-н Уайлд е реставратор на репутации - работа като работа. Самия град е почти като познатия ни, но с малко разлики. В него например има Смъртна камера, на обществено място, където всеки човек съвсем цивилизовано може да сложи край на живота си. Да, небрежно.

"Кралят в жълто" е пиеса, която докарва до лудост всеки, дръзнал да я прочете. Няма да разберем много подробности за нея, нито за самия крал. Автора е оставил широко поле за въображението на читателите си и аз лично много харесвам този подход. Създава специфична атмосфера, нагнетява обстановката бавно, но сигурно - накрая тази гнет може да се гребе с лъжица. Не е натуралистичен Чеймбърс, крайници, кръв и органи няма да хвърчат в тези разкази (само малко). За сметка на това смело наднича в тъмните човешки потайности, което в пълна сила важи и за Лъвкрафт. Смесва ужас и фантастика по един абсолютно небрежен начин и е удоволствие да се чете.

Във втората част на книгата разказите са съвсем различни, не само като тематика, но и като жанр. Не по малко странни са обаче, някои от тях доста ме объркаха. Като цяло на мен повече ми допаднаха първите истории. Ще завърша с любим цитат, който показва добре стила на автора и обстановката:

"Беше изминало известно време на монотонно напрежение, преди да осъзная, че двамата обсъждаме "Кралят в жълто". Какъв грях е написването на подобни думи – думи, които са ясни като кристал, напевни като бълбукането на извор; слова, носещи блясъка и сиянието на отровните диаманти на Медичите! Какво отчаяние и безнадеждно обричане изпитва онази душа, която умее да удивлява и сковава человеците с подобни думи; думи, разбирани и от невежи, и от начетени, по-ценни от скъпоценности, по-успокояващи от музика, по-страховити от смърт!"

Подходих към този сборник като към класика, с нужния респект, и получих подобаваща доза удоволствие от прочетеното.

Още за книгата в Аз чета.

Сериалът, който е направен по "Кралят в жълто", True Detective, също много ми хареса, но няма кой знае каква прилика с книгата - за сериала е взета само част от основната идея и е претворена в по-различна история, която също е добра. С две ръце препоръчвам и книгата, и сериала :)



  Превод на Радин Григоров

  Издание на Deja Book

  Във Goodreads











Няма коментари:

Публикуване на коментар